Om Center for Animationspædagogik (CAP)
Center for Animationspædagogik er en selvstændig udviklingsafdeling under The Animation Workshop. Afdelingens primære mål er at udbrede et kendskab til animation som et alternativt indlærings- og kommunikationsværktøj.
Vi anvender animation til blandt andet oplysningskampagner og patientoplæring. Med mere har Center for Animationspædagogik arbejdet sammen med folkeskoler gennem mange år – ikke bare i Danmark, men i hele Europa. Vi vision er, at animation bliver en integreret del af undervisningen på linje med skrift- og talesproget.
I 1993 blev Center for Animationspædagogik grundlagt med Hanne Pedersen ved roret og nu sidder også Maibritt Larsson, Projekt- og udviklingsleder, Anna Kjærgaard, Koordinator for Filmfestivalen – Animation for børn og unge og ’Eye of Animation’ og Anker Bak, innovatør og underviser, i afdelingen.
Center for Animationspædagogik har med andre ord mange års praktisk erfaring i rygsækken inden for brug af animation som et didaktisk værktøj for alle aldersgrupper. Afdelingen startede med at afholde workshops i både Danmark og udlandet, hvor børn og unge kunne lære at lave deres egen tegnefilm. Den praktiske erfaring danner grundlag for de mere forsknings- og udviklingsprægede projekter, som optager det meste af afdelingens tid og arbejde i dag.
Vi anvender animation til blandt andet oplysningskampagner og patientoplæring. Med mere har Center for Animationspædagogik arbejdet sammen med folkeskoler gennem mange år – ikke bare i Danmark, men i hele Europa. Vi vision er, at animation bliver en integreret del af undervisningen på linje med skrift- og talesproget.
I 1993 blev Center for Animationspædagogik grundlagt med Hanne Pedersen ved roret og nu sidder også Maibritt Larsson, Projekt- og udviklingsleder, Anna Kjærgaard, Koordinator for Filmfestivalen – Animation for børn og unge og ’Eye of Animation’ og Anker Bak, innovatør og underviser, i afdelingen.
Center for Animationspædagogik har med andre ord mange års praktisk erfaring i rygsækken inden for brug af animation som et didaktisk værktøj for alle aldersgrupper. Afdelingen startede med at afholde workshops i både Danmark og udlandet, hvor børn og unge kunne lære at lave deres egen tegnefilm. Den praktiske erfaring danner grundlag for de mere forsknings- og udviklingsprægede projekter, som optager det meste af afdelingens tid og arbejde i dag.